dere

[Де][Ре]Конструювання

Українське медіа мистецтво 1991-2015

Історія українського медіа-мистецтва – це пунктирна лінія, що протягом останніх декількох років починає формуватися у сталий наратив. Ще в середині 2000-х років ранній український медіа-арт існував переважно на VHS-касетах, а для формування цілісного уявлення, що таке українське медіа-мистецтво і чи існує воно взагалі, необхідно було зібрати докупи безліч особистих історій та спогадів, неупорядкованих документів та файлів. Проект [Де][Ре]Конструювання – це перша ретроспективна презентація українського медіа-мистецтва через виставковий формат.

У цьому проекті українське медіа-мистецтво представлене не стільки у хронологічному таймлайні, скільки через теми, які були виділені під час роботи з Відкритим архівом українського медіа-арту як характерні для українських художників. Деякі з цим тем, як наприклад, «Критика ТБ» або використання loop’у та glitch’у, цілком вбудовуються у світовий наратив медіа-мистецтва, а деякі - як-то любов до постмодерністської цитації німого кіно у 1990-х - може бути виокремлена як унікальна риса українського медіа-мистецтва. У просторовому розміщенні тематичних блоків проекту ми все ж таки можемо прослідкувати бажання наблизитися до хронологічної послідовності. Так, проект відкривається темами «Ерос і Танатос» та «[Оптичні] Ілюзії», що були типовими для раннього українського медіа-арту, а завершується темою «Війна і революція». Однак у самих блоках ми можемо побачити роботи, створені як у 1990-х, так і 2000-х, що уможливлює розмову про актуальність певних тем для українського суспільства (як наприклад, блоки робіт про людей з особливими потребами та присвятами Малевичу).

Безумовно показовим є те, що перша ретроспективна виставка українського медіа-мистецтва відбувається не в Україні: Відкритий архів українського медіа-мистецтва - це незалежна дослідницька ініціатива, яка виникла та розвивається завдяки ентузіазму окремих постатей; в Україні досі немає інституції медіа-мистецтва, яка б слугувала комунікативним майданчиком та підтримувала б сталий розвиток українського мистецтва нових медіа; у жодному українському державному художньому освітньому закладі немає відділення для нових медіа (так само як і відділення сучасного мистецтва).

Організатори проекту [Де][Ре]Конструювання мають надію, що цей проект, представлений у рамках «Українського зрізу» у місті Вроцлав, приверне увагу міжнародної професійної художньої спільноти, а також широкого загалу до українського медіа-мистецтва, а також необхідності його презервації, дослідження, розвитку та підтримки в Україні.

Куратори: Яніна Пруденко, Андрій Лінік.

Основою виставки є колекція Відкритого архіву українського медіа-арту* – незалежної дослідницької ініціативи куратора та дослідника медіа-мистецтва Яніни Пруденко.
____________
*До складу архіву входять роботи українського медіа-арту з незалежних архівів художників та кураторів Олександра Соловйова, Мирослава Кульчицького, Богдана Шумиловича, Наталії Манжалій, а також партнерів Архіву: Фундації ЦСМ, ТОТЕМу, Музею сучасного мистецтва Одеси, Харківської муніципальної галереї.

Сайт Архіву: www.mediaartarchive.org.ua
Сторінка Архіву у facebook: www.facebook.com/ukrmediaart

dml-logo-eng mla-logo



Share This:

facebooktwittergoogle_pluslinkedin